Minst 2 ggr i veckan!

Minst 2 ggr i veckan!

Fisk är riktig hälsomat. Enligt rekommendationerna borde man äta fisk minst 2-3 gånger i veckan och variera mellan olika fiskarter.

Varför ska man äta fisk?

  • Fisk innehåller rikligt med D-vitamin som stärker skelettet. (En enda fiskmåltid innehåller den rekommenderade dagsdosen av D-vitamin.)

  • Fisk är lättsmält föda.

  • Fiskens fett är mjukt fett och innehåller omega 3-fettsyror.

  • De flesta fiskar innehåller endast lite energi, men mycket näringsämnen jämfört med mängden energi: en fiskmåltid ger en lätt och bra känsla i kroppen. (Psst! Fisk går alltså bra att äta om du behöver gå ner i vikt!)

  • Fisken innehåller flera näringsämnen som hela din kropp behöver: protein, B12-vitamin samt mineral- och spårämnen såsom selen.

  • Det lönar sig att äta fisk också då man äter för två. Forskningen har lyft fram betydelsen av DHA för fostrets utveckling (kom ihåg att följa mödrarådgivningens råd!). 

Fisk är alltså riktig superfood…

…och det har vi vetat länge. I många studier talas det om samma saker – ibland lite försiktigare, ibland är man eld och lågor. Det finns mycket fakta om fiskens nytta, och på nätet kan man ta del av olika studier: att äta fisk regelbundet minskar bl a risken för hjärt- och kärlsjukdomar, ökar diabetikers glukostolerans, förebygger osteoporos. Mjukt fett är bra för hjärtat, omega 3-fettsyror viktiga för hjärnan och centrala nervsystemet. Lederna, huden, ögonen … hela kroppen mår bra då du äter fisk.

Det forskas också mycket i fiskfetternas gynnsamma effekt på t ex inlärning och intelligens, och man antar att fisk påverkar humöret till det bättre.

Enligt oss är det kanske just det här sistnämnda som är något av det allra viktigaste: att fisk får oss på bättre humör. Skulle det rent vetenskapligt kunna bevisas att man blir lyckligare av att äta (eller tillaga) fisk?

Varför inte, eftersom…

  • fisk tillagas snabbt, på ett par minuter. Extra viktigt för alla som hellre använder sin tid t ex till utelek med familjen.
  • fisk erbjuder utmaningar åt alla vanare kockar: testa t ex att göra en bouillabaisse med räkor och kallrökt lax.
  • fisk smakar så otroligt gott – och det om något gör ju en lycklig!

Hitta ditt eget sätt att äta mera fisk – gå till receptsökningen ››


Visste du?

D-vitamin

Nästan alla fiskar innehåller lättupplösligt D3-vitamin – gös, sik och strömming har speciellt hög D-vitaminhalt. D-vitamin stärker skelettet, som hos människan växer ända till 30-årsåldern. Om kroppen har D-vitaminbrist försvagas upptagningen av kalsium och fosfat, och finns inte i tillräcklig mängd för skelettet.

I Finland räcker solljuset inte till för att producera tillräckligt med D-vitamin på din hud och du behöver därför få i dig D-vitamin via maten. Det finns i betydande mängder bara i väldigt få animaliska produkter, egentligen bara i ägg och fisk. D-vitamin finns också i skogssvamp, och tillsätts i t ex margariner och mjölkprodukter.

Fettsyror

De flesta fiskarters fetthalt varierar mellan 0,5–24 %. Bl a abborre, gös och gädda har låg fetthalt. Lax, regnbågslax och sill har rikligare halter av fett. Bland alla fiskar är dessa tre de bästa källorna för omega 3-fettsyror.

Fiskens fett är mjukt eftersom det innehåller rikligt med långkedjiga, fleromättade n-3-fettsyror, speciellt eikosapentaensyra (EPA) och dokosahexaensyra (DHA), och endast en liten mängd mättade fettsyror. N-3- (dvs omega-3-) fettsyror är speciellt viktiga för  hjärnan, hjärtat, centrala nervsystemet och ögonen. De har också en positiv effekt på huden och lederna. 

 

Källor